Bild FrösundaEtacs samarbetspartner Frösunda

(tidigare Argolis och Marks Assistans)

Kunderna får ett brett sortiment. Och medarbetarna en bra arbetsmiljö. Genom sitt samarbete med Etac slår Frösunda två flugor i en smäll och erbjuder en bättre vardag för både brukare och assistent.

Allt började med att de två uddevalla­vännerna med funktionsnedsättning Mats Leufvén och Christer Pettersson var så missnöjda med den assistans de fick i kommunens regi att de bestämde sig för att ta saken i egna händer. Året var 1994 när de startade det egna assistansföretaget Argolis. Verksamheten gick bra och fem år senare hade företaget vuxit sig så stort att vännerna beslutade sig för att erbjuda assistentverksamhet även i grannkommunen Mark, de startade dotterbolaget Marks Assistans. Tillsammans växte de två bolagen under kommande år och kom att bli västra Götalands största assistanssamordnare.

2009 blev företagen uppköpta av Sveriges tredje största assistansbolag Frösunda, med sextusen medarbetare, och ingår nu i ett landsomfattande sammanhang. Efter tre år lyckosamma år i den nya regin tar nu Argolis och Marks Assistans steget fullt ut och blir Frösunda även till namnet.

– Det känns bra att vara en del av en så stor organisation, som finns över hela landet. Det ger oss som jobbar i företaget många nya möjligheter. Man kan lättare avancera och testa olika arbetsområden. För dem som arbetar som assistent betyder det en större trygghet. Snittåldern på våra assistenter ligger mellan 20 och 35 år, en tid i livet då många träffar kärleken och vill bilda familj. Att jobba på Frösunda innebär att du kan flytta tvärs över landet och ändå vara kvar i samma företag, fast hos en annan kund, säger Niklas Bergström, som är informatör på Frösunda (tidigare Argolis och Marks Assistans).

Det var på Leva & Fungera-mässan våren 2011 som mötte Etac och Frösunda fann varandra och inledde sitt nya samarbete.

– Anledningen till att vi valde att samarbeta med Etac är för att de har ett så brett sortiment av hjälpmedel.  Vi har många kunder, och de representerar hela spektrat av funktionshinder och därför är det viktigt för oss att kunna erbjuda bra produkter för alla.

– För Frösundas kunder innebär samarbetet med Etac att de får tio procents rabatt på nästan hela Etacs sortiment. Det kan bli mycket sparade pengar, framförallt för någon som är i behov av mycket hjälpmedel, och kan innebära att man har råd att faktiskt skaffa sig den där extra produkten, som kan göra stor skillnad i vardagen.

Niklas Bergström är själv anhörig­vårdare och har på nära håll sett betydelsen av hjälpmedel.

– Jag har två barn, en son på ­fjorton och en dotter på nio år, båda är funktionsnedsatta, så jag vet hur stor betydelse ett hjälpmedel kan ha. Min dotter har bestick med tyngd i, de besticken är skillnaden mellan att hon ska bli matad eller att hon kan äta själv, säger Niklas.

Annika Englund, verksamhetschef på Frösunda, menar att samarbetet med Etac gör stor skillnad även för anhöriga och den som arbetar som assistent åt en person med funktionsnedsättning.

– Både för mig som verksamhetschef men också för våra assistenter är det mycket värt att ha kompetenta kontaktpersoner att vända sig till med frågor om hjälpmedel, säger Annika Englund.

Hennes erfarenhet är att kontaktpersonerna på Etac är både lättillgängliga, hjälpsamma och duktiga.

– De har bra koll på utbudet och kan tipsa om bra produkter för olika ändamål.

Annika Englund menar också att assistenten i sin tur kan använda den kunskap som Etac delar med sig av för att stimulera och uppmuntra sina kunder att bibehålla så mycket som möjligt av sina funktioner.

– Det är mycket värt. I längden kan det betyda både förbättrat självförtroende hos den funktionsnedsatte men också en bättre arbetsmiljö för den som vårdar. Dessutom förebygger man skador och olyckor hos båda med hjälpmedel, säger Annika Englund. •

Text: Helén Bjurberg

Tillbaka till Inspirations sidan